Megújuló energiával töltik az elektromos autókat a kölcsönzőben

Szörnyen rossz idő volt a múlt nyáron, amikor nekiindultam az ügyeimet intézni két város között, szakadt az eső, villámlott, tele volt az út vízmosásokkal. Szerencsétlenségemre egy figyelmetlen autós belém csúszott egy élesebb kanyarban és totálkárosra törte az autómat. Öröm az ürömben, hogy nekem és a vétkes sofőrnek sikerült kisebb karcolásokkal megúszni az esetet, de a munkaeszközöm, az autóm nagyon hiányzott. Amíg a biztosítóval hadakoztam a Casco miatt, addig viszont szükségem volt egy autóra, ezért elmentem a közeli autókölcsönzőbe, ahol ki szerettem volna bérelni egy szép, nagy járgányt a következő pár hétre.

Az autókölcsönzőben a hölgy megkérdezte, milyen típusú autót szeretnék, mondtam neki, hogy egy masszív terepjáró jó lehetne, ami keveset fogyaszt. Nagyot nevetett, mert a terepjáró kategóriában ilyen nem létezik, viszont ajánlott nekem egy elektromos SUV-t, amely méretében ugyan nagy, de fogyasztása igen csekély, elektromos hálózatba dugva lehet tölteni. Érdeklődtem a hölgytől, hogy mennyit a villanyszámlájuk, mire az volt a válasz, hogy közel 0 Ft-ot fizet a kölcsönző iroda az áramszolgáltatónak.

Az meg hogy lehet?

Mióta az elektromos autók teret hódítottak, illetve elérhető 0%-os hitelű állami támogatás az energetikai korszerűsítésre, a cég beruházott egy napelem rendszerbe, melyet az irodaház lapos tetején szereltek fel. Elkezdtem érdeklődni, hogyan lehetséges, hogy az épület rezsije mellett még az autók költésére is jut elég áram. A hölgy elmondta, hogy a kivitelező cég, akikkel pályáztak és kivitelezték is nekik a rendszert, pontosan kiszámolta az előzetes felmérés során, hogy milyen teljesítményű napelem rendszerre van szükség a megfelelő áramellátáshoz. Nagy fogyasztókat listáztak, melyek a fűtőrendszerek, elektromos hűtő-fűtő klímák, a generátor, a szerelőegységek gépei, melyek ipari árammal működnek (320 V), a 15 db számítógép, a reflektorok és az elektromos autók töltési pontjai. Ezek alapján lett megállapítva egy havi átlagos kW igény, melyet az új napelem rendszernek meg kell termelnie, sőt, egy kicsit túl is kell méretezni a rendszert a jövőbeli bővítési tervekből kifolyólag.

A napelem modulok felhelyezése és fekvése sem mindegy, az iroda teteje azért megfelelő, mert dél- nyugati tájolású, semmilyen árnyék nem vetül rá, az éves napsütéses órák száma igen magas, emellett elég nagy mennyiségű modult fel lehetett helyezni ahhoz, hogy elég legyen az áramtermelés. A modulok mellett szükség van megfelelő méretezésű inverterre is, ez az a berendezés, mely a modulok által termelt egyenáramot átalakítja váltóárammá, ezt lehet visszatáplálni a hálózatba, így tudják felhasználni az áramot az elektromos berendezések, az autótöltő is. Az autókölcsönző áramigényének ellátásához 5 kw napelem rendszert szereltek fel a tetőre, mely egész évben képes tölteni az elektromos autó parkot. A „feleslegesen” megtermelt áramot visszajuttatja a rendszer a hálózatba, ezt egy speciális villanyóra méri, mellyel később elszámolhatunk az áramszolgáltatóval, kvázi fizetnek nekünk a termelt energiáért, így lehetséges, hogy áramvételezés ellenére a számla mégis 0 Ft lehet a hónap végén. A hivatali ügyintézésben és az állami pályázat benyújtásában is segítséget nyújtott a kivitelező cég, így jelentősen csökkent az adminisztratív teher az autókölcsönző vezetőségén, az egész projekt lefutott 2 hónap alatt. Személyes konzultációra és helyszíni egyeztetésre is lehetőség van, így meg is kerestem a Napelempalyazatok.hu oldalon ezt a kivitelező céget.

A hölgy ajánlására az elektromos autót választotta és nem bántam meg, a biztonság érzetét nyújtja, ugyanakkor nem szennyezi a környezetet úgy, mint a dízel autók. Egy speciális töltőkábel segítségével otthon csak rádugom a hálózati áramra és pár órán belül fel is töltődik, szinte mint egy mobiltelefon. Kezdek afelé húzni, hogy a következő autóm elektromos legyen, már csak egy napelem rendszerre van szükség a házunk tetejére.